Kapade identiteter och fejkad reklam har blivit allt vanligare på sociala medier såsom Instagram, Facebook och Tiktok. Carola Häggqvist, Sanna Nielsen, Richard Söderberg, Charlotte Perrelli, Magnus Carlsson, Janne Schaffer och Kristin Kaspersen är bara några av de svenska kändisar som har utsatts. ZapTv skrev för inte länge sedan om just detta och Hanna Hellquists och Charlotte Perrellis ilska. Nu har ett 20-tal kändisar helt enkelt fått nog. De har skrivit ett öppet brev på DN Debatt, riktat till bolaget Meta, som står bakom bland annat Facebook och Instagram. De menar att Meta inte gör något alls för att stoppa den fejkade reklamen och att de tvärtom tjänar på den.
I brevet på DN Debatt skriver kändisarna att de under många år har gjort vad de kunnat för att själva varna och skydda sina följare mot fejkade konton och reklam. De har också försökt nå Meta Platforms för att lösa problemen, men aldrig fått något svar. Det är därför de nu vänder sig till Meta genom DN, och hoppas att få svar genom sitt brev.
"Era miljontals användare, bara här i Sverige, bombarderas dagligen av falska konton och fejkade annonser. Detta bryter inte bara mot era poetiska policyer, utan även mot svensk lag", skriver dom.
Kändisarna radar sedan upp Metas egna riktlinjer och regler. Och det blir extremt tydligt när man ser det svart på vitt, att bolaget borde reagera när så många konton direkt bryter mot dessa. Här är dom:
”Vi har åtagit oss att skydda er personliga integritet.”
”Vi vill se till att det innehåll som användarna ser är äkta.”
”Hjälp oss att vårda denna community. Publicera bara dina egna foton och videoklipp och följ alltid lagen.”
Det uppgivna svaret från kändisarna i brevet blir detta:
"Ni bortser gladeligen från anmälningar av falska konton och fortsätter sprida enorma mängder fejkad reklam för att det genererar pengar till er. Enorma pengar. När sedan användarnas säkerhet får betala priset så ser ni genom fingrarna. Det är inte vackert, men vi kan inte se någon annan förklaring."
Brevet till Meta genom DN Debatt publicerades igår och ännu har inget svar kommit från Meta.
"Fram tills vi hör ifrån er så fortsätter vi själva göra vad vi kan för att skydda Instagram och Facebook mot bedrägerier och vårda både sanningen och mötet mellan människor. Det är det enda vi kan göra, när vackra ord klingar förfärligt falskt", lyder slutet på brevet.