Artisten Charlotte Perrelli och TV -och radioprofilen Hanna Hellquist har både utsatts för bluffreklam. Med hjälp av photoshoppade bilder försöker företag att sälja sina bantningskurer med kändisarnas fejkade bilder som reklam. De båda kändisarna har nu själva lagt ut bilder på Instagram där de avslöjar bluffen och manar folk till bojkott.
Charlotte Perrelli skriver intill sitt inlägg:
"Nej nej nej!!!!! Jag gör absolut inte reklam för några mirakelkurer till viktminskning!
Jag tror inte alls på sådant och gör inte reklam för detta. Vi har försökt nå dem och komma till rätta m detta men det är omöjligt, man kan ju tycka att @facebook borde ta ansvar och granska annonserna? Men, tydligen inte……😡"
Hanna Hellquist är också arg:
"På förekommen anledning. Jag gör inte reklam. Alls. Köp ej." skriver hon.
Det går undan i världen av bluffreklam. Artisten Richard Söderberg svarar på Charlottes inlägg såhär:
"Aaaah. Blir galen. Hittar samma sjuka annonser med mig idag. 🤬😡🤬😡🤬😡"
Och på Instagram cirkulerar det just nu massvis av fejk-reklamer. Både Jennifer Lopez och Jennifer Anistons bilder och filmer används för att sälja en flytande botox. Stjärnorna håller i någon slags produkt och någon annan pratar och utger sig för att vara dem. Vi får även se photoshoppade bilder där både J-Lo och Jennifer har massa rynkor, som sedan magiskt ska ha gått bort. Det är svårt att hitta några konsekvenser av denna bluffreklam ännu. Varför granskar inte Facebook och Instagram dessa inslag bättre? Det är en fråga som Charlotte Perrelli ställer sig. Och det med rätta.
För tillfället är det ganska lätt att se att dessa bilder och filmer är bluff. En av Perrellis följare skriver:
"Det förstod jag genast att det var bluff. Det är flera kändisar som har likadan felaktig reklam. 🙁"
"Om man kollar riktigt noga så ser man att det är fejk och att dom har lyckas redigera bilden för att få det att se ut som att du håller burken vilket du inte gör med tanken på att man la märke till några detaljer som tyder på att det är fejk och det är som folk säger att tyvärr blir många kändisar drabbade av sånt vilket är tråkigt och man kan även se på vissa hemsidor att dom har redigerat in en annan bild i bilden osv", skriver en annan.
Det obehagliga nu är ju att AI-tekniken utvecklas i rasande fart. Hur länge kommer det att dröja tills vi inte kan se skillnad på verklighet och bluff? Svårt att förutspå, minst sagt!
Läs även på ZapTv om hur man raggar som Molly Hammar här.