Genrer: | Dokumentär |
---|
Oavsett hur många soldater, hur klipska generaler eller hur djärva strategier man har, så vinner man inte ett krig utan tillräckligt med kulor, plan och mat.
Andra världskriget var fabrikernas krig...
När den tyska flygindustrin var som störst, så fanns det tre miljoner anställda och tiotusentals flygplan tillverkades. Hur dominerade den det europeiska luftrummet och hur kunde allt gå så fel?
Familjen Krupp hade tillverkat vapen sedan det trettioåriga kriget. Krupp som hade haft med vapenindustrin att göra långt före Hitler väntade på det tyska rikets återkomst.
Under andra världskriget förlitade sig Hitler på "supervapen" som u-båtar, lågvingade stridsflygplan och pansarvagnar. Det företag som försökte besegra alla tre var det brittiska Vickers-Armstrong.
När amerikanerna väl hade dragits in i kriget, så producerade de snart mer än resten av världen - med väldigt god marginal. Det företag som bidrog allra mest till det var General Motors.
USA är inte redo för ett flygkrig när andra världskriget bryter ut och Luftwaffe har förberett sig i nästan tio år. Amerikanerna behöver fler flygplan än någonsin förut - och det fort.
I början av andra världskriget har de franska biltillverkarna - Peugeot, Citroën, Renault - kommit längre med massproduktion än några andra europeiska företag. Nazisterna plundrar dem på en gång.
När Henry J. Kaiser hoppade av skolan i Montgomery County i New York som 13-åring, så hade inte många trott att han skulle bli en av de mest inflytelserika personerna i sjöfartens historia.
Stalin inser att han snabbt kommer att bli av med sina enorma krigsfabriker när nazisterna invaderar västra Ryssland. Han tvingar vanliga ryssar att genomföra ett spektakulärt och blodigt mirakel.