kl. 19:40 på SVT2
Lördagen den 4 juli 2026 är dagen för det stora 250-årsfirandet i USA. I kvällens konsert presenterar The Cleveland Orchestra - en av landets ledande symfoniorkestrar - några av den amerikanska musikhistoriens största symfoniska verk.
Pianisten Marc-André Hamelin är pianosolist i Gershwins berömda Rhapsody in Blue och vi hör också musik av Duke Ellington och Aaron Copland, i sviterna från Appalachian Spring och The Tender Land.
Kvällens dirigent är David Robertson. (USA, 2024)