Niclas Larsson, 33, debuterade nyligen med sin långfilmsdebut "Mother, Couch" på Torontos filmfestival. Filmen beskrivs som surrealistisk och Larsson jämförs med regissören Ari Aster, 37, som bland annat gjort den omtalade "Midsommar". "Mother, Couch" är baserad på romanen "Mamma i soffa" av Jerker Virdborg. Förvånansvärt nog har den relativt okände regissören lyckats styra upp en ordentligt känd och erfaren ensemble. I rollistan ser vi Ewan McGregor (Trainspotting), Ellen Burstyn (Requiem for a Dream), Lara Flynn Boyle (Twin Peaks), Rhys Ifans (Notting Hill), Lake Bell (Black Panther) och F. Murray Abraham (The Grand Budapest Hotel). Men hur fick Larsson tag på alla dessa kända skådisar?
Efter premiären av "Mother, Couch" på Torontos filmfestival så fick filmen blandade betyg. Men många ville prata med Larsson och höra mer om hur hans film kommit till. Så han satte sig i en soffa med Collider och berättade om hur han börjat filma och vad han inspirerats av. När han får frågan om hur han fick ihop sin fantastiska rollista säger han han:
"Jag skriver brev. Jag skrev brev till dem. Det är verkligen drömmen, jag har haft sån tur. De är ju världens bästa skådespelare. Jag tror att när man skriver något genuint och från hjärtat, så kan skådespelarna känna att det finns något äkta och ärligt i manuset. Så fick jag ihop den här rollistan. Alla var mina förstahandsval. Det var inte svårare än att lämna över manuset, dricka te med Ellen Burstyn och så sa hon att hon vill vara med."
I sitt samtal med Collider berättar Larsson även att han inspirerats av ganska otippade filmer, nämligen rom coms från det tidiga 2000-talet. Han förklarar:
"Jag föddes 1990, så "13 snart 30" kom när jag var jag typ 12/13 år gammal, och "Freaky Friday" och "Princess Diaries" – jag växte upp med dem. Det låter kanske banalt, men jag älskar de filmerna", säger Larsson och tillägger:
"Se bara på ”13 snart 30”. Visst, en larvig komedi, men i grunden handlar den om att upptäcka sig själv och vad det innebär att växa upp. Jag ville ärligt talat göra en modern version av ”Freaky Friday”. Min film är inte en glossig komedi som Lindsay Lohans, men båda är lika weird."
Larssons första "break" som regissör var ett par kortfilmer som han filmade för tidningen Vogue. Oscarsbelönade Alicia Vikander var med och även Vogues chefredaktör Anna Wintour. Kanske hjälpte dessa alster för att bana väg för "Mother, Couch", som enligt Larsson handlar om "Ellen Burstyn på en soffa".