TV-profilen, regissören och skådespelaren Felix Herngren är ett kärt och välkänt ansikte i Sverige. Han är även en av ett otal svenska kändisar som sedan en tid utsatts för fejkad reklam på sociala medier. Och fått sin identitet kapad. Nyligen gick det så långt att han dödförklarades på Facebook. Annonsernas syfte är att locka pengar ur följare på olika sätt, genom att sälja saker eller att få folk att skänka pengar. Till följd av detta har Felix Herngren agerat på bedrägeriet och kontaktat advokater för att ställa Meta till svars. Bolaget bakom Instagram och Facebook. Men fram tills nu har han endast förlorat pengar.
Felix Herngren säger att han redan lagt ut hundratusentals kronor på kampen mot den fejkade reklamen. Däremot tvekar han att dra igång en juridisk process mot Meta. Herngren är rädd att endast förlora mer pengar. Han pratar med DN om den annons som skrev att han var död:
"Bottenmärket var en annons i våras om att jag var död. Det var så man lockade in folk till bedrägerierna. Det är förstås väldigt osmakligt, men det är inte mest synd om mig, utan de som blir lurade på pengar", säger Felix Herngren till och lägger till:
"Så fort jag är med i ett nytt program så smattrar annonserna in. Det är otroligt frustrerande att inte Meta sätter stopp för detta. Det är ganska enkel programmering som krävs, som de dessutom har. Jag blir helt tom och ledsen av att folk förlorar sina sparpengar med hjälp av mitt ansikte. Det är så hemskt", säger Herngren.
Herngren är inte den första svenska kändis som rasar mot den fejkade reklamen. Nyligen gick ett 20-tal kändisar ihop och skrev ett öppet brev till Meta genom DN Debatt.
Det enda svar som kommit från Meta tills nu är från Metas Nordenchef Cecilia Sundström som i ett SMS till DN skriver:
”Detta är ett problem som vi är väl medvetna om och som vi ständigt försöker bekämpa. Tyvärr ser vi att det finns individer som dagligen försöker komma runt våra regler och lura våra system.”